MySmartHome ، طراحی و اجرای سیستم های هوشمند
02191690880
0 0
مای اسمارت هوم ، تولید ، اجرا و طراحی خانه ی هوشمند
02191690880

یک ساختمان هوشمند چگونه سیم کشی می شود ؟

یک ساختمان هوشمند چگونه سیم کشی می شود ؟

شیوه سیم‌کشی‌کردن برق ساختمان در یک پروتکل هوشمند همانند سیم‌کشی یک‌خانه سنتی انجام می‌شود با این تفاوت که قبل از سیم‌کشی ساختمان هوشمند یک نقشه برای مشخص‌کردن اتوکد مرکزی به مهندسین هوشمندسازی ساختمان داده می‌شود با این کار طراحی‌هایی که برای ساختمان لازم است انجام شود، انجام می‌گردد. سیم‌کشی ساختمان هوشمند این‌گونه صورت می‌گیرد که تمام سر سیم‌ها به‌جای اینکه به سرکلید ها و با اتصال به تابلو برق به کلید هایی که بر سر راه کنتر برق قرار گرفته اند، اتصال یابد تمامی اتصالات مربوط به سیم کشی ساختمان هوشمند به تابلو انجام می شود درنتیجه سیم های مصرفی برای یک خانه هوشمند تا سی درصد افزایش پیدا می کند. همانطور که می دانید در خانه های سنتی برای ارتباط ایجاد کردن بین وسایل باید از cat5 استفاده کرد اما در خانه ها و ساختمان های هوشمند اینگونه نیست و به جای استفاده از جعبه فیوز از یک تابلو برق مخصوص که اختصاص به خانه های هوشمند دارد استفاده می شود و جای قرار گرفتن آن نیز در ورودی ساختمان و داخل دیوار است. در ادامه مطلب به نحوه سیم‌کشیی و اصولی که باید رعایت شود و همچنین به نقشه سیم‌کشی و مواردی که باید رعایت شود می‌پردازیم.

سیم‌کشی ساختمان هوشمند چه مراحلی دارد؟

ترسیم نقشه برق ساختمان هوشمند

برای انجام سیم‌کشی ساختمان هوشمند نیازمند یک نقشه برای بررسی کلی ساختمان داریم که مراحل و انجام سیم‌کشی توسط متخصصان و مهندسان این حوزه ارائه گردد. با استفاده از یک نقشه که به‌درستی طراحی شده است به کار شما به‌عنوان یک متخصص سیم‌کشی ساختمان هوشمند سرعت می‌بخشد و این کار باظرافت خاصی انجام شود. به‌علاوه اینکه با استفاده از یک نقشه به‌صورت حرفه‌ای و بر اساس استانداردهای ساختمان سیم‌کشی ساختمان انجام می‌شود

اندازه و تراز کردن در سیم‌کشی برق ساختمان

پس از بررسی نقشه ساختمان برای انجام سیم کشی باید برای کلید و پریز‌هایی هوشمند قابل نصب کنده‌کاری برای قرارگرفتن به‌صورت تراز انجام شود. بر اساس استانداردهایی که وجود دارد باید از کف اندازه‌گیری نمایید که شما به‌عنوان یک مهندس برق ساختمان می‌توانید اندازه‌گیری از کف را با استفاده از شلنگ طراز و یا از لیزرهایی که عملیات های طراز یابی را انجام می‌دهند استفاده نمایید. برای اندازه‌گیری دوسر هرکدام از دیوارها را به‌صورت جداگانه نشانه‌گذاری می‌کنیم و سپس با استفاده از نخ‌های اندازه‌گیری یک خط سراسری را برای علامت‌گذاری روی دیوار می‌کشیم در نتیجه هرکدام از کلید و پریزها به‌صورت استاندارد قرار می‌گیرند.

انجام کنده‌کاری برای سیم‌کشی ساختمان

بعد از بررسی نقشه و اندازه‌گیری‌های استاندارد لازم است مکان‌هایی که پوکه‌های کلیدها و لوله‌هایی که سیم‌کشی از آن عبور می‌کند کنده‌کاری انجام شود. شما با استفاده از دو دستگاه شیار زن یا بتن کن هیلتی می‌توانید این کار را انجام دهید. دستگاه شیار زن، کارایی بسیاری دارد و در کنده‌کاری جای لوله و همچنین ایجاد جای نصب کلیدها بادقت بالایی کنده‌کاری انجام دهد. با استفاده از دستگاه شیار زن تنها مکانی که برای کنده‌کاری اندازه‌گیری شده است سوراخ و به‌صورت استاندارد این کار انجام می‌شود. از انواع دیگر این نوع دستگاه‌ها که برای کنده‌کاری استفاده می‌شود بتن کن یا هیلتی است و در مواردی که نیاز به کندن آجر یا بتن است می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. که البته قابل ذکر است با سیستم مای اسمارت هوم شما کمترین میزان تخریب و تغییر را در منزل خود انجام می دهید و نیازی به بتن کن یا هیلتی ندارید.

قراردادن قوطی در جای مخصوص

بعد از انجام کنده‌کاری و اندازه‌گیری، قوطی‌هایی که در آینده کلید و پریز در روی آن‌ها قرار می‌گیرند در جای مناسب و محکم نصب گردند این محکم کردن قوطی در داخل دیوار می‌تواند به‌وسیله گچ انجام شود.

لوله‌گذاری

لوله‌گذاری برای عبور دادن سیم‌های تلفن و سیم برق در دیوار جاگذاری می‌شود و سپس در جای خود محکم می شود، انواع لوله‌ها برای جای‌گذاری سیم برق موجود است مثل فلزی، گالوانیزه و غیره

 

سیم‌کشی ساختمان هوشمند

در هنگام سیم‌کشی ساختمان هوشمند باید سیم برق، تلفن و غیره از لوله‌های جداگانه عبور داده شوند و بهتر است بدانید عبور سیم برق از لوله امکان‌پذیر نیست و باید از فنر مخصوص سیم‌کشی استفاده گردد.

تست کابل در سیم‌کشی خانه هوشمند

پس از انجام سیم‌کشی لازم است کابل‌های کشیده شده را تست نمایید که این کار توسط متخصصان و مهندسان سیستم برق کشی انجام می‌شود.

نقشه سیم‌کشی و موارد استانداردی

 

نقشه سیم‌کشی برق هوشمند ساختمان از یکی مهم‌ترین عناصر در ساختمان‌سازی می‌باشد و اولین اقدام برای سیم‌کشی ساختمان نقشه آن می‌باشد. نقشه سیم‌کشی ساختمان محل قرارگیری خروجی‌ها، چگونگی نصب و اتصالات مربوط به اجزای الکتریکی در آن مشخص‌شده است و همچنین انشعابات سیم‌های برق یک ساختمان را نشان می‌دهد. نقشه برق هوشمند ساختمان به ما نشان می‌دهد که به چه صورت و طبق استانداردهای بین‌المللی به‌صورت کاملاً ایمن شده وسایلی مانند سیم‌های برق، تمامی وسایلی که برقی هستند، چراغ‌ها و پریزها و غیره به کلید اصلی یا منبع تغذیه متصل گردند.

   

استانداردهای برق‌کشی

نحوه سیم‌کشی ساختمان هوشمند دارای استانداردهایی نیز هست که می‌توانیم به رعایت حریم شبکه توزیع برق که یکی از مهم‌ترین اصول و استانداردها است اشاره‌کنیم.

اگر جریان نشتی برق ما حدود سی میلی‌آمپر باشد باید از کلیدهای محافظت از جان استفاده نماییم.

در تمام مواردی که برق‌کشی صورت می‌گیرد به جر اطفا حریق جریان سیم‌کشی باید سه سیم باشد.

برای چاه ارت باید از کارتکس چاه استفاده شود و برای این چاه از مقاومت دو اهم استفاده گردد.

پریزها از کف باید حداقل سی سانتی‌متر و کلیدها صد و ده سانتی‌متر فاصله داشته باشند. کلیدهایی که در پشت‌بام و حمام تعبیه می‌شوند باید حتماً دارای درپوش باشند.

نصب کردن فن در حمام ممنوع می‌باشد و تنها نوعی مخصوص اجازه نصب برای آن وجود دارد

از یک فیوز درنهایت دوازده انشعاب می‌توان گرفت .

اخرین مطالب

با ابزار هوشمند سازی منزلتو ارزشمند کن
واسه اینکه از تخفیفا جا نمونی حتما فالومون کن رفیق
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *