MySmartHome ، طراحی و اجرای سیستم های هوشمند
02191690880
0 0
مای اسمارت هوم ، تولید ، اجرا و طراحی خانه ی هوشمند
02191690880

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان در ایران و خارج

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان در ایران و خارج

سیستم‌های هوشمند و نوعی از سیستم‌ها که مرکزی هستند توانایی این رادارند که یک‌خانه معمولی را به یک‌خانه مدرن و هوشمند تبدیل کنند. بهتر است بدانید سیستم‌های هوشمند زیادی وجود دارد که علاوه بر اینکه برای دریافت اطلاعات به یکدیگر متصل هستند در یک‌زمان نیز به سیستم اصلی مرکزی متصل هستند و پیام‌ها و هشدارهای اصلی را دریافت می‌کنند. این سیستم یک برنامه مدیریتی کاملاً هوشمند است که به‌صورت مرکزی امکان کنترل وسایل هوشمند یک آپارتمان را از راه دور فراهم می‌کند. انواع هوشمند سازی ساختمان و روش‌هایی که برای انجام این کار در ایران وجود دارد متفاوت است برای شناخت بیشتر این روش‌ها و انواع آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

انواع سیستم‌های هوشمند در ایران

سیستم‌های روشنایی هوشمند یکی از انواع روش‌های هوشمند سازی ساختمان محسوب می‌شود که در این روش شما می‌توانید با نصب پروتکل مرکزی به تمام روشنایی‌ها و لامپ‌های داخلی منزل در مصرف انرژی بکاهید و یا در هنگام نیمه‌شب درصد روشنایی را کمتر یا بیشتر کنید. از دیگر روش‌هایی که در بسیاری از خانه‌های ایرانی به‌صورت هوشمند استفاده می‌شود سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است. در این روش به‌صورت خودکار با استفاده از ساعت یا کنترل از راه دور قبل از رسیدن شما به خانه، سیستم محیط را خنک می‌کند یا در هوای سرد محیط هوایی مطلوب خواهد داشت. برخلاف سیستم‌ها و ترموستات‌های معمولی در این روش نیاز به تنظیم دستی وسایل گرمایشی و سرمایشی وجود ندارد. با استفاده از سیستم صوتی و تصویری هوشمند می‌توانید به‌راحتی می‌توانید این سیستم را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در هنگام صبح موزیک ملایم پخش کند یا در آخر شب تمام سیستم‌های صوتی به‌صورت خودکار خاموش شوند. یکی دیگر از انواع روش‌های هوشمند سازی ساختمان مربوط به سیستم حفاظت و امنیت است از ویژگی‌های خوب آن می‌توان به اخطارها و پیامک‌هایی که در صورت ورود افراد ناشناس داده می‌شود اشاره کرد همچنین با اعلام‌خطر می‌تواند با استفاده از دسترسی مرکزی تمام درب‌ها و پنجره‌ها به‌صورت خودکار قفل نماید که برای یک‌خانه مدرن با سیستم هوشمند می‌تواند بهترین مزیت باشد. سیستم آبیاری هوشمند برای آبیاری درختان با استفاده از زمان دقیق در آبیاری باغ‌ها به شما کمک خواهد کرد.

انواع روش‌های هوشمند کردن ساختمان

هوشمند سازی سیستم خانه‌های تازه‌ساز و مدرن در ایران و خارج از کشور به دو صورت انجام می‌شود که یا به‌صورت باسیم انجام می‌شود و یا بدون سیم که در اصطلاح به آن‌ها بی سیم گفته می‌شود.

 

هوشمند سازی ساختمان به روش بی‌سیم

یکی از انواع روش‌های هوشمند سازی ساختمان بی‌سیم است که با استفاده از وای فای می‌توانید تمامی وسایل هوشمند ساختمان را به یکدیگر متصل نمایید و در مواقع ضروری و یا هر موقع که دور از منزل هستید به‌صورت همگانی ی دستور کلی برای کنترل دستگاه‌های هوشمند صادر نمایید. برای استفاده از روش بی‌سیم که در کنار سیم‌کشی ساختمان نیز قابل‌اجرا است باید یک پروتکل برای دسترسی مرکزی به تمام دستگاه‌ها تهیه نمایید. با نصب تابلو برق هوشمند در کنار سیم‌کشی اصلی ساختمان نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی نیست و شما می‌توانید با این روش خانه سنتی خود را مدرن و هوشمند کنید. هنگامی‌که شما قصد تخریب یا بازسازی خانه سنتی خود در ایران را ندارید با این روش یعنی استفاده از سیستم بی‌سیم هوشمند یا در اصطلاح وای فای می‌توانید خانه خود را هوشمند سازی کنید. بهتر است بدانید در این روش ممکن است به خاطر قطعی اینترنت ارتباط بین وسایل هوشمند مختل گردد و یا این ارتباط بین آن‌ها قطع گردد.

 

هوشمند سازی ساختمان به روش باسیم

انواع هوشمند سازی ساختمان می‌تواند روش باسیم نیز باشد در این روش که با نوع بی‌سیم آن متفاوت است به‌جای استفاده از وای فای و شبکه اینترنت باید کابل‌کشی انجام گردد. در این صورت باید تمام سیم‌کشی خانه سنتی باید تعویض شود و از ابتدا کابل‌کشی صورت گردد. درنتیجه برای استفاده از این روش باید ساختمان موردنظر تا حدودی تخریب گردد. پس برای انجام این روش باید هزینه زیادی پرداخت کنید تا بتوانید خانه خود را هوشمند نمایید. مهم‌ترین مزیتی که این روش نسبت به نوع بی‌سیم دارد این است که بدون قطعی اینترنت تمام وسایل هوشمند شما به یکدیگر متصل هستند درنتیجه اختلال در فرمان‌ها و کنترل دستگاه‌های هوشمند ایجاد نمی‌شود.

استانداردهای لازم برای هوشمند سازی ساختمان

Knx یکی از استانداردهایی است که در انواع مختلف هوشمند سازی خانه‌ها چه در خارج از کشور چه در ایران انجام می‌شود. با افزایش مصرف انرژی‌های سوختی، استفاده از خانه‌های هوشمند و بهینه کردن در کاهش مصرف انرژی در دستور کار دولت‌ها قرارگرفته است. استفاده از استاندارد knx یکی از این روش‌ها می‌باشد. این انجمن استاندارد خانه‌های هوشمند با ایجاد استاندارد اروپایی و جهانی به هوشمند سازی ساختمان می‌پردازد. استاندارد zigbee نیز در خانه‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد و قابلیت پشتیبانی از هزاران دستگاه هوشمند را برای کنترل و برنامه‌ریزی می‌تواند بر عهده بگیرد. این استاندارد می‌تواند به‌صورت رادیویی یا با استفاده از فرکانس به دستگاه‌های هوشمند متصل شود و آن‌ها را برنامه‌ریزی کند.

اخرین مطالب

با ابزار هوشمند سازی منزلتو ارزشمند کن
واسه اینکه از تخفیفا جا نمونی حتما فالومون کن رفیق
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *