MySmartHome ، طراحی و اجرای سیستم های هوشمند
02191690880
0 0
مای اسمارت هوم ، تولید ، اجرا و طراحی خانه ی هوشمند
02191690880

چه چیزی یک ساختمان را هوشمند میکند؟

چه چیزی یک ساختمان را هوشمند میکند؟

اهمیت تکنولوژی امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هر روز اصطلاحات جدیدی از دنیای تکنولوژی به گوش می‌رسد. میان این کلمات و اصطلاحات، اصطلاح «ساختمان هوشمند» به یک عبارت پراستفاده تبدیل شده و احتمالا  نام آن بارها به گوشتان خورده است. حال شاید برایتان سوال پیش آید که منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست و چه چیزی یک ساختمان را هوشمند می‌کند؟

ساختمان هوشمند چه ساختمانی است؟

ساختمان هوشمند به ساختمانی گفته می‌شود که در ساخت و طراحی آن از فناوری کارآمد و اقتصادی استفاده شود و به‌دنبال چنین استفاده‌ای، محیطی امن و راحت را برای ساکنین ایجاد کند. بنابراین به ساختمانی که در آن برای انجام برخی از امور از تکنولوژی کنترل و مانیتورینگ الکتریکی و مکانیکی استفاده شود، ساختمان هوشمند می‌گویند.

دقت داشته باشید که در یک خانه هوشمند، امکان کنترل و مدیریت اکثر بخش‌ها وجود دارد و شما می‌توانید این مدیریت و کنترل را زمانی که حتی در منزل نیستید نیز داشته باشید. حال در ادامه در پاسخ به سوال چه چیزی یک ساختمان را هوشمند می‌کند، اجزای ساختمان هوشمند را معرفی خواهیم کرد.

بخش‌های مختلف یک ساختمان هوشمند

·        سیستم امنیتی هوشمند

مهم‌ترین بخشی که در ساختمان‌های هوشمند به چشم می‌خورد، سیستم امنیتی آن ساختمان است. درواقع ابزار و روش‌های مختلفی وجود دارد که ارتباط آن‌ها با یکدیگر منجر به بالا رفتن سطح امنیت ساختمان می‌شود. این سیستم که با نام پنل کنترل شناخته می‌شود، در گوشی یا تبلت‌های شما راه‌اندازی می‌شود و به شما اجازه می‌دهد که بتوانید سیستم امنیت خانه خود را با آن کنترل کنید. البته باید گفت که درصورت نیاز، تاچ پنل این سیستم روی دیوار‌های خانه‌ی افرادی که امکان استفاده از گوشی و تبلت را ندارند نیز فراهم شده است.

·        سیستم روشنایی هوشمند

از دیگر مواردی که می‌توان به آن در پاسخ به سوال چه چیز یک ساختمان را هوشمند می‌کند اشاره کرد، سیستم روشنایی هوشمند است. این سیستم معمولا به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که شما می‌توانید روشنایی لامپ‌ها را با استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص در گوشی و تبلت خود کنترل کنید. همچنین اگر در منزل شما از لامپ‌های ال ای دی رنگی استفاده شده باشد، می‌توانید با این سیستم رنگ چراغ‌ها را عوض کنید. در کنار خاموش و روشن کردن لامپ‌ها یا تعویض رنگشان، می‌توانید دستورالعمل‌های مشخصی را نیز برای زمان فیلم تماشا کردن، غذا خوردن یا مطالعه کردن نیز تنظیم کنید. باید متذکر شد که برخی از سیستم‏ها  این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهند که کنترل روشنایی را از راه‌ دور نیز بتوانید انجام دهید.

سیستم صوتی و تصویری

سومین موردی که می‌توان به آن در پاسخ به سوال چه چیزی یک ساختمان را هوشمند می‌کند اشاره کرد، سیستم صوتی و تصویری است. برای مثال در این ساختمان‌ها شما می‌توانید پخش موسیقی در هر نقطه از خانه را کنترل کنید. بنابراین یک پنل لمسی با ریموت در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید با استفاده از آن دستگاه‌های صوتی و تصویری مانند تلویزیون، ویدیو و … را از هر نقطه ساختمان خود کنترل کنید.

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

همان‌طورکه می‌دانید، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در میزان مصرف انرژی تاثیر قابل توجه‌ای دارند، از همین رو شما می‌توانید با هوشمند کردن آن‌ها مصرف انرژی را کاهش دهید. بنابراین این سیستم‌ها را با دمای محیط تنظیم کنید تا در ساعت‌های مشخص و با توجه به دمای محیط فعال یا غیرفعال شوند. این ویژگی باعث می‌شود که علاوه‏بر راحتی و آسایش، در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی شود.

سیستم‌های اعلام نشت گاز و اعلام حریق

قطعی شیر گاز از جمله مشکلات جدی است که امکان دارد در هر ساختمانی پیش آید، بنابراین وجود سیستمی که بتواند این مشکل را اعلام کند بسیار اهمیت دارد. از همین رو سیستم اعلام نشت گاز و حریق از دیگر مواردی است که می‌توان به آن در پاسخ به سوال چه چیزی یک ساختمان را هوشمند می‌کند اشاره کرد. این سیستم زمانی که متوجه نشت گاز شود، به مالکین هشدار می‌دهد تا اقدامات لازم صورت گیرد.

سیستم کنترل درب و کرکره هوشمند

از مهم‌ترین مزیت‏هایی که می‌توان برای ساختمان‌های هوشمند در نظر گرفت، باید به آسایش و راحتی که برای افراد ایجاد می‌کند اشاره کرد. سیستم کنترل درب و کرکره از جمله سیستم‏هایی است که در ساختمان‌های هوشمند از آن استفاده می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی درب‌های خود را با کنترل و ریموت باز و بسته کنید. در نتیجه امکان تنظیم میزان شدت نور نیز برای شما فراهم می‌شود.

چرا ساختمان هوشمند؟

تا به اینجا مواردی را در مقاله مربوط به چه چیزی یک ساختمان را هوشمند می‌کند پرداختیم، حال شاید برای شما سوال پیش آید که چرا باید ساختمان‌ها را هوشمند کرد که در پاسخ باید گفت امروزه دنیا به سمت مدرن شدن پیش می‌رود و به همین دلیل باید شیوه‌ی زندگی نیز تغییر پیدا کند. ساختمان هوشمند از جمله پروژه‌هایی است که امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته و مزیت‌های بسیار زیادی را برای کاربران به همراه داشته است که این مزیت‌ها به‌طورکلی عبارتند از:

  • فراهم شدن راحتی، آسایش و امنیت بیشتر
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی و زمان
  • لوکس کردن قابلیت‌های یک خانه
  • تحت کنترل بودن تمام تجهیزات و بخش‌های منزل

جمع‌بندی

با توجه به آنچه در مقاله چه چیزی یک ساختمان را هوشمند می‌کند گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که انجام این کار مزیت‌های بسیار زیادی را به‌همراه دارد و شما می‌توانید با صرف هزینه در ابتدای کار، از هزینه‌های بیشتر و بیهوده در آینده جلوگیری کنید؛ بنابراین توصیه می‌شود از هوشمندسازی ساختمان‌ غافل نشوید و با این کار راحتی خود را فراهم کنید.

اخرین مطالب

با ابزار هوشمند سازی منزلتو ارزشمند کن
واسه اینکه از تخفیفا جا نمونی حتما فالومون کن رفیق
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *